De nieuwe Renault Twingo heeft de motor achterin en is daarmee uniek in zijn soort. In potentie heeft Renault hiermee ook een model waarmee de markt voor kleine auto’s opgeschud kan worden. 

Door de plaatsing van de motor achterin kunnen de voorwielen van de Renault Twingo extreem ver insturen met een extreem kleine draaicirkel tot gevolg. Ook zijn de voorstoelen verder naar voren geplaatst waardoor er meer ruimte is op de achterbank dan in veel van zijn concurrenten.

De keuze voor de motor achterin staat niet op zichzelf. Vanwege kostenoverwegingen werd de nieuwe Twingo samen met de Smart ForFour ontwikkeld. Smart kiest al jarenlang voor een achterin geplaatste motor.

Kleine stadsauto’s

De New Mini luidde in 2001 een nieuwe trend in van luxe uitgevoerde kleine stadsauto’s. De Fiat 500 en Citroen DS3 volgden later en werden net als de New Mini een groot succes. Echter, qua rijeigenschappen en ruimteaanbod zetten ze geen nieuwe trends in, omdat ze afgeleid waren van reeds bestaande modellen.

Ook de Mini zette met zijn conventionele concept, de motor voorin en voorwielaandrijving, geen nieuwe maatstaven.

Renault lijkt met de nieuwe achterwielaangedreven Twingo daadwerkelijk een nieuwe standaard te willen doorvoeren, zo meldt onder meer de Britse krant The Telegraph. Die ziet in de Twingo zelfs een tegenhanger van de Mini.

Er zijn wel belangrijke verschillen. Net als bij de Mini is de techniek van de Twingo hoogstaand. Maar de materiaalkeuze van het interieur en de mogelijkheden tot personalisatie zijn beperkter. Dat is ook terug te zien in het prijsverschil van ruim 8.000 euro.

Nieuwe Twingo: Dutch design

Ook het design van de nieuwe Twingo oogt guitig. Het team van de Nederlander Laurens van den Acker, die sinds 2009 de scepter zwaait over de designafdeling van Renault, ontwierp een carrosserie die doet denken aan de eerste generatie Twingo uit 1993, destijds de eerste compacte monospace.

Maar door zijn brede heupen en aflopende achterkant roept de nieuwe Twingo eveneens herinneringen op aan de iconische Renault 5 en de huidige Fiat 500.

Ook aan de derde generatie Mini zit overigens een Nederlands tintje: Adrian van Hooydonk, inmiddels opgeklommen tot design director van BMW, waar naast Mini ook Rolls Royce onder valt, is verantwoordelijk voor het ontwerp.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl